2007. november 6., kedd

Lazac pórés gombaraguval és mandulás burgonyafánkkal

Nem indult túl jól a nap. Elindultam a Vásárcsarnokba fél kiló vargányáért, aztán már csak akkor eszméltem fel, amikor hazafelé sétáltam a hatalmas szatyor mindenféle erdei gombával és az otthagyott 5ezremmel. Igazából nem tudom, hogy megérte-e, úgy repkedtek a fejem felett az árak (egyszer 16ezernél is tartott a gombaárus néni), a szatyrok számával együtt, hogy egyáltalán nem vettem észre, hogy mi történik. Nagyon felhúztam magam hazafelé, leginkább magamra haragudtam, hogy hagytam magam rádumálni az egészre, az egyáltalán nem baj, hogy lett sok finom gombánk, a pénz is csak pénz, de az érzés, hogy úgy csalták ki belőlem, hogy nem állt szándékomban odaadni, az bosszantó. Meg azért elgondolkodtató, hogy mi történt volna, ha többet viszek magammal. Mindenesetre a néni valamit nagyon tud, mert rám nem szoktak hatni ezek a praktikák.
Viszont a fenyőpereszke nagyon finom dolog, azt használtam a recepthez és annyira ízlett nekünk, hogy kárpótolva érzem magam a délelőttiért és nem akarom megtudni, hogy mennyi kilója ezeknek a gombáknak.

Recept:
(2 személyre)


  • 60 dkg lazacfilé
  • 1 citrom
  • 5 dkg vaj
  • 1 szál zöldhagyma
  • 1 szál póréhagyma
  • 1/2 kg fenyőpereszke (eredetileg vargánya)
  • 1 csokor petrezselyem
  • 30 dkg burgonya
  • 15 dkg finomliszt
  • 5 dkg rétesliszt
  • 1 dl tejföl
  • 1 csipet szódabikarbóna
  • szeletelt mandula
  • só, bors

A burgonyát héjában kevés sóval felteszem főni. A gombát megtisztítom és kisebb darabokra tépkedem, a hagymákat felkarikázom. A gombás raguval kezdem. Vajat hevítek, amiben megfuttatom a hagymákat, rádobom a gombát, sózom, borsozom és jól összepárolom. A végén az apróra vágott petrezselyem 3/4-ét hozzákeverem. Melegen tartom. Az időközben megfőtt burgonyát meghámozom, nagylyukú reszelőn lereszelem, hozzákeverem a maradék petrezselymet, pici sót és szódabikarbónát, a tejfölt és a liszteket, majd puha, de nem ragacsos masszává gyúrom. Gömböket formálok belőle, mandulába forgatom és közepesen forró olajban kisütöm. A lazacszeleteket sózom, borsozom, majd kevés vajon sütni kezdem. Melléteszek két karika citromot és facsarok rá is egy keveset, ettől jól átjárja sülés közben a citrom íze. A halat kb. 3 percig sütöm, aztán megfordítom és kap még 1-1,5 percet.
A gombás ragura helyezem a kész lazacokat és a burgonyafánkkal tálalom.

A recept a TVpaprikáról származik.

Nincsenek megjegyzések: